Andreas bear home

Bygger grejer i köket och kokar gelé

Jag har fått dille på bären. Det är vädrets fel, eller förtjänst beroende på hur man ser det. För andra dagen i rad drog jag iväg till hygget och plockade hallon som gav två nya burkar sylt. Regnet kom och gick och när det lättade efter lunch fick jag feeling igen och passade på att inspektera de igenväxta svartvinbärsbuskarna nere vid åkerkanten. Där hängde klasar med mogna bär och då kunde jag inte låta bli. Till familjens inte helt nöjda uppsyn blev det svartvinbärspaj till efterrätt. Nu kokar jag gelé på resten, jag skriver det här under andra uppkoket. Det är snart dags för det avgörande testet, när man ska se om det blir någon gelé av saften eller inte. Jag har aldrig gjort detta förr men allt finns ju på interwebz.

Jag fick cykla till affären för att köpa en silduk men dessvärre fanns där ingen ställning att köpa så en sådan fick jag bygga själv av ett gammalt durkslag och några pinnar. Det funkade fint. Hiram hade varit stolt, kanske. Men vad hon hade tyckt spelar egentligen ingen roll. Jag skickade en bild på skapelsen till svärmor och hon gav tummen upp och det smäller ju högre.

Nu är testet gjort. Succé! Perfekt konsistens. Fyra burkar blev det.


Jag har hört om ett ställe i närheten där det sägs finns hjortron. Detta kanske blir året då jag tar reda på om det stämmer.


Tre korta

#torplife