Andreas bear home

Lyckan när barnen klarar en utmaning

Att se ens barn lyckas med något efter att ha tränat för att klara av det är en stor lycka, kanske den största. Jag har fått vara med om det där flera gånger senaste veckan. Först i helgen då jag följde med dottern till en skatepark. Hon har länge tränat på att klara av att ”droppa”, att stå stilla på krönet av en brant och våga kasta sig utför. Efter många mentala ansträngningar gav hon sig på en liten backe och klarade det. Jag höll igen för att inte skämma ut henne men inombords jublade jag. I dag hände det igen. Både dottern och tvillingbrorsan har övat i flera kvällar inför det prov i biologi som de hade i skolan i dag. Det är nytt med prov och en stor händelse förknippad med viss nervositet. I synnerhet sonen har tagit det hela på stort allvar och frågade så sent som i morse, strax innan han skulle gå iväg till skolan om vi kunde förhöra honom en sista gång. Det här engagemanget har kommit av sig själv och något att vara mycket tacksam över. När han kom hem från skolan i dag frågade jag hur det gått. ”Bra”, sa han. Ett litet ack så viktigt ord. En seger, ett bevis på att det var mödan värt.

View original

#Föräldraskap #barn