Andreas bear home

Jag tror Kerstin Ekman läst Game of thrones

Har Kerstin Ekman läst George RR Martinoch böckerna om Game of thrones?

Den åldrande jägaren Ulfs beskrivning av att byta skepnad och bli en varg i boken Löpa varg påminner väldigt mycket om Brans i Game of thrones. Kanske är det som Ekman skriver i Löpa varg, att idén kommer från gamla folksagor och George RR Martin har hört samma. Eller så har hon blivit väldigt inspirerad av den brittiska fantasygubben och förfinat storyn.

Jag hoppas att det är från honom hon fått idén. Jag tycker om tanken på att Ekman läst Martins böcker och blivit så tagen av historien att hon gjort den till sin.

Jag sa detta till min fru, att det finns stora likheter och att Ekman kanske är värsta fantasytorsken. Jag vill det ska vara så, sa jag. Det tror jag inte, sa min fru och gjorde klart att Ekman är en kulturtant med helt andra inspirationskällor. Gamla folksagor till exempel. Tråkig inställning tycker jag. Varför skulle Ekman inte kunna vara såld på fantasy? Hon har fyllt sitt liv med litteratur och för att skriva som hon måste hon ha läst en väldig massa olika saker. Ett brett intag av högt och lågt tänker jag mig.

Oavsett vilket är Löpa varg en fantastisk roman. Språket är kondenserat (inte alls som Martins ordrika prosa) och det är vackert att läsa. Hennes karaktärer framstår som livs levande trots hennes återhållsamma sätt att beskriva dem.

En stark rekommendation.

Prenumerera gratis: email or RSS feed.