Andreas bear home

Spontanbesök hos mamma och pappa

Jag missade bussen. Eller så här, jag tittade fel i tabellen så den buss som jag tänkt ta från Katrineholm ut till torpet går bara på söndagar. Två timmar för tidigt stod jag vid busshållplatsen. Först tänkte jag börja gå, men det är nästan två mil och hårt trafikerat. Sedan var jag inne på att beställa en tidig lunch på Sultans och sätta mig och läsa. Istället gick jag hem till mamma och pappa. Vi bor inte i samma stad och tillfällen som det här är perfekt för att tillbringa ett par timmar tillsammans, sitta ner och prata. Jag chansade och knackade på.

Det blev mycket trevligt, som spontana träffar kan bli. Ingen har hunnit bygga upp några förväntningar, behövt laga mat eller fixa något. Bara sätta på kaffe och småprata. Båda var hemma och sugna på sällskap. Vi pratade om mormor och hennes efterlämnade papper, om släkthistoria, döden och arbetslivet.

Det var två väl investerade timmar. Jag tycker mycket om mina föräldrar och så här är de som bäst.