Andreas bear home

Köpte retroläsken Coco Bahia på nätet – så var det

Coco Bahia, retro soft drink with a taste of coconut and pineapple.

allmän begäran(well) ska jag härmed berätta hur det var att återuppleva läsken Coco Bahia. Minns ni den? Mitt enda minne är det som gav upphov till att jag började leta efter den igen. Det utspelar sig under slutet av 80-talet när jag var runt 10-11 år gammal. Vi var på stort släktkalas hemma hos farfar och farmor i Vänersborg (någon av dem fyllde nog år) och morbror Birger hade fått i uppdrag att köpa läsken till alla barn. Han var väl runt 30 år och hade frågat i affären vilken som var den mest populära drycken bland barn. "Coco Bahia", sa handlarn bestämt. "Det är det som gäller". Jag satt mittemot Birger under middagen och han berättade det här. Han var en av de roliga vuxna ni vet. Jag hade aldrig smakat Coco Bahia. Vi hade sällan läsk hemma. Nu skulle jag få uppleva något!

Det var det vidrigaste jag någonsin smakat.

Ananas- och kokosläsk.

Långt senare, nu i vuxen ålder när jag har egna barn som dricker läsk, har jag då och då neggo-hajpat denna dryck, sagt att det är något utöver allt annat de någonsin smakat i äcklighet.

Jag blev därför mycket glad när jag hittade ett bryggeri som tillverkar den igen. Jag beställde genast sex stora pet-flaskor. Glad i hågen presenterade jag mitt fynd på tvillingarnas födelsedag.

Jag har Coco Bahia!

Utlåtandet? Disgusting.

Jag håller med, även i dag. Det smakar solkräm.

Mission accomplished.