Andreas bear home

Teknikstrul på Gjörwellsgatan

Tekniken strulade som vanligt när jag skulle koppla upp datorn på storbilds-tv inför månadsmötet. Sveriges största mediehus lämnar mer att önska när det gäller wifi-kraft i konferensrummen. Lyckligtvis var pc-personen Linda där och kunde ta över. Det blev som väntat. En stark trea. Ett månadsmöte ska inte vara varken mer eller mindre. Sedan skrev jag en artikel med lite kommentarer från branschorganisationerna och deras syn på regeringens nya budget. Mestadels positivt även om Byggföretagen givetvis var nödgade att slänga in lite kritik mot att Rut-avdraget inte höjdes, ivrigt påhejade av Byggmaterialhandlarna. Å vad de älskar Rotavdraget. Jessica Löfström på Expandera Mera, en av de starkaste rösterna för bättre ordning på byggmarknaden, var inte lika ledsen över att Rot-avdraget inte utökades. Johanna skrev ihop en snygg lista på de viktigaste delarna för byggsektorn att håll kolla på i budgeten och sedan var det möte med HR.

Efter lunch pratade jag med Jan Valeskog som om det vore 2016, intervjun handlade om tomträttsavgälder och den hårda politiska strid som det rödgröna förslaget att höja dem skapade för fyra år sedan. Markhyrorna höjdes men det borgerliga blockets protester gjorde att det inte alls gick så smidigt och snabbt som den S-ledda majoriteten hoppats. Det var kul att titta in i Stadshuspolitiken igen. Imorgon fortsätter det, då ska jag prata med Valeskogs nemesis: Joakim Larsson (M).

Barnen snackade så mycket till middagen att jag blev helt yr i bollen. Dottern hade två kompisar på besök och ville gärna imponera på storsonen. Det blev en trevlig middag, och tidig, vilket gjorde att kvällen blev lång. Jag hann gå och handla frukost och morgondagens middag (!) i lugn och ro innan allt blev becksvart.

Nu ska jag läsa vidare i Östergrens ”Renegater”.

#Bonnier News #Klas Östergren