Andreas bear home

Inte så vacker men funktionell

Jag tycker om att läsa romaner där mat beskrivs ingående. När jag läste litteraturvetenskap en gång för mycket längesedan hade jag en tanke på att skriva en uppsats om maten i Ulf Lundells romaner. Den skulle heta Det moderna gästabudet. Det blev inte så. Jag fortsatte inte med litteraturen. Jag började tänka på det här eftersom jag precis läst ut Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist. Där är maten i fokus hela tiden, dock på ett för berättarjagets mycket problematiskt sätt. Alldeles oavsett beskriver Ramqvist mat och matlagningen på ett mycket vackert, sinnligt sätt. Min frukost idag: havregrynsgröt med äppelmos, vetenskap med ost och svart kaffe. Inte så vacker kanske men funktionell. Den hjälpte mig att klara Södermalm runt på ett habilt sätt. Det är otroligt vackert ute idag.

Andreas bear home

#Stockholm #böcker #löpning