Andreas bear home

Drömmen om en ny cykel

Som barn var det den ständiga önskan, en riktigt bra BMX eller mountainbike. Jag och min brorsa, vana att ärva och få begagnat, fick till slut varsin ny cykel – men kvaliteten var inte den bästa. Inom kort skapades frustration över knackande växlar. Vi skruvade och slet med kugg och vajrar och i efterhand känns det som att vi mekade mer än cyklade. Men kul hade vi. Det är kul att cykla, eller kanske, det ska vara kul att cykla.

I vuxen ålder har jag sett cykel enbart som ett transportmedel, sommar som vinter, med undantag från två duathlon-lopp jag gjort på kul då jag använt en retroracer (Dawes) jag köpte billigt på Blocket. Den är fin men lämnar mer att önska som sportcykel.

Nu, efter några sommarveckor på landet med mindre löpning än vanligt på grund av ett ömmande knä, känner jag återigen ett sug efter en ny bra hoj. Här ute vore det perfekt med en cykel anpassad för grusvägar, en så kallad gravel bike. Det är en racer med lite grövre ram och däck och med snäppet mer upprätt körställning. En sådan skulle jag kunna köra riktigt roliga träningspass med. Det är dock inget man köper bara så där, de kostar runt 15 000 kronor. Dyrt för något som sällan används, en överkomlig summa för ett tränings- och pendlarredskap som ger glädje ofta. I got to process this. Någon med erfarenhet av gruscykel får gärna komma med tips.

Prenumerera på inlägg via email or RSS feed.

#Cykling #Swedish #Torplife